ارسال کالا از انبار تهران و شیراز بر اساس موجودی برای سراسر ایران از طریق پست خصوصی چاپار به صورت پس کرایه ( تهران 24 تا 48 ساعت - مابقی استان ها 3 تا 4 روز کاری )

لاستیک ران فلت چیست؟

لاستیک ران فلت چیست؟

 

تایر های ران فلت شیران تایر

از موقعی که چرخ برای انتقال و جابه جایی اختراع شد تا امروز یکی از آرزوهای بشر این بوده است که به ساختار تایری دست یابد که علاوه بر ایجاد ایمنی و راحتی برای سرنشینان خودرو، مشکلات کمتری از بابت پنچری و یا خرابی داشته باشد. امروزه لاستیک سازان معتیر جهانی همچون میشلن و بریجستون به تکنولوژی تولید لاستیک های خود ترمیم شونده موسوم به ران فلت دست یافته اند که به آن می پردازیم. پس لاستیک ران فلت یک لاستیک بون پنچری است

اگر از جمله افرادی هستید که می خواهید بدانید با معضل پنچر شدن تایر خودرو چه باید کرد و یا لاستیکی وجود دارد که مشکل پنچری در آن بی معنا باشد، خواندن این مقاله در یافتن جواب بسیار آموزنده می باشد.

لاستیک  ران فلت:

جدا از این که خودرو سازان مطرح دنیا برای کم کردن حتی ۱ کیلوگرم وزن خودرو دست به رقابت تنگاتنگی زده اند. اما امروزه برترین برندهای خودرو سازی برای کاهش مصرف سوخت دچار چالش های جدی شده اند از این خاطر به حذف لاستیک زاپاس و لوازم مربوط به آن روی آورده اند. تایر های ران فلت از جمله انواع لاستیک های هستند که حتی با پنچر شدن و یا باد بسیار کم می توانند خودرو را تا مسافت ۱۶۰ کیلومتر همراهی کنند تا به تعمیرگاه برسیم. در واقع ساختاراین نوع از تایر ها با بقیه لاستیک های مرسوم در بازار متفاوت است و همین تفاوت در طراحی و ساخت باعث می شود که چنین قابلیتی ایجاد شود.

آنچه به عنوان تایر های ران فلت در بازار مطرح شده است یا بر اساس خود ترمیم شوندگی است که به محض پنچر شدن مواد لاستیک محل سوراخ را پوشش می دهند و باعث ترمیم و ادامه مسیر خواهند شد و یا به دو فرمت ران فلت با تکیه گاه داخلی و یا تکیه گاه کمکی تقسیم بندی می شوند.

در تایر های معمولی که عموما از سیم های فولادی جهت تقویت استفاده می شود ولی در تایر های ران فلت علاوه بر وجود سیم های فولادی، از کابل های مقاوم به حرارت در تایر استفاده شده است که این کابل ها در هنگام پنچر شدن ساختار و شکل لاستیک را حفظ می کنند که در نتیجه تایر وزن خودرو را همچنان تحمل می کند و خودرو می تواند به پیمایش مسیر ادامه دهد.

لاستیک های ران فلت در بازار با درج علامت

RUN FLAT یا  RFT

قابل تشخیص هستند.

تاریخچه ران فلت:

تولید تایر به اواخر قرن نوزدهم میلادی باز می گردد اما تولید تایرهای بی پنچری به دهه ۳۰ میلادی بر می گردد جای که برای اولین بار میشلن، اولین نمونه های تایر بدون پنچری با استفاده از فوم نیمه ضد گلوله در ساختار آن برای کاربردهای نظامی را طراحی و تولید نمود. در دهه ۵۰ میلادی شرکت گودیر تایری برای کرایسلر تولید کرد که موسوم به پنچر رو شد ولی بیش از اندازه گران قیمت بود. سپس در دهه ۷۰ میلادی شرکت دانلوپ محصولی را تولید کرد که پایه گذار لاستیک های ران فلت امروزی شد.

ساختار درونی تایر های ران فلت:

در ساختار لاستیک های معمولی با سیم فولادی، همانطور که از مقطع مشاهده می شود. ساختار بدون مهار بندی لازم است بنابراین در هنگام پنچر شدن تایر به حالت کاملا خوابده تبدیل می شود. اما در تایر های ران فلت همانگونه که از مقطع مشخص است، ساختار به گونه ای است که با توجه به تقویت شوندکی دیواره فاق، حتی در هنگام پنچ شدن هم لاستیک شکل اولیه را برای تحمل بار خودرو تحمل می کند. به حاشیه زرد رنگ در تصویر سمت چپ دقت کنید.

همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می شود در لاستیک های معمولی با کم شدن باد خودرو یا پنچر شدن تایر، دیواره فاق لاستیک به صورت کامل به حالت خوابیده در می آید. اما در ران فلت شکل اولیه کاملا حفظ می شود و بنابراین اجازه حرکت تا مسافت ۱۶۰ کیلومتر را به راننده خودرو خواهد داد.

تایر های ران فلت با تکیه گاه داخلی:

در این نوع از تایر ها علاوه بر اینکه ساختار تقویت شده است، یک حلقه محکم هم به رینگ متصل می شود تا در هنگام تخلیه باد وزن خودرو به جای افتادن بر روی تایر، بر روی این حلقه بیوفتد و از بروز استهلاک بر روی تایر جلوگیری شود.

اما همانطور که می دانیم هر چیزی در این دنیا مزایا و معایب خود را دارد که در اینجا به محاسن و معایب طرح ران فلت می پردازیم.

مزایای تایر های ران فلت:

ادامه پیمایش مسیر حتی در هنگام پنچری:

همانطور که قبلا اشاره شد با توجه به طراحی این تایر ها ادامه مسیر تا مسافت ۱۶۰ کیلومتر با ران فلت امکان پذیر است

وزن کمتر:

با توجه به این که در خودروها با تایر های ران فلت، از زاپاس و لوازم مربوط به تعویض چرخ خبری نیست بنابراین، وزن خودرو کاهش می یابد و فضایی داخل صندوق عقب بیشتری برای استفاده در دسترس مصرف کننده خودرو قرار می گیرد.

پایداری بیشتر:

در هنگام سوراخ و پنچر شدن، لاستیک های ران فلت در حین حرکت پایداری خودرو را حفظ می کنند و به مانند تایر های معمولی مخاطره ندارند.

معایب تایر های ران فلت

احتمال ترکیدن:

با وجود تقویت شوندگی هر چه بیشتر در این تایر ها اما همچنان احتمال ترکیدن تایر وجود دارد.

نبود زاپاس:

درست است که طرح ران فلت به منظور حذف تایر زاپاس نیز هست. اما چنانچه مشکل تایر ترکید باشد آن وقت نیاز به زاپاس خواهیم داشت که نبود آن عیب محسوب می شود.

عمر کوتاه:

با توجه به تحقیقات اخیر مشخص شده است که عمر تایر های ران فلت ۶۰۰۰ کیلومتر کمتر از تایر های معمولی است. دلیل آن را می توان به استفاده تایر سازان از آج نرم بر روی دیوار تقویت شده به جهت ایجاد نرمی بیشتر نسبت داد.

سواری خشک:

با توجه به اینکه در دیواره فاق این نوع تایر ها از تقویت استفاده شده بنابراین خاصیت ارتجاعی دیواره ها کاهش می یابد و در نتیجه سواری تایر خشک تر خواهد شد.

هزینه بیشتر:

با توجه به اینکه تایر های ران فلت جدید تر از بقیه انواع تایر های مرسوم هستند هزینه خرید بالای دارند. و همچنین در صورت وجود آسیب به صورت اساسی تعمیر نخواهند شد.

دسترسی سخت:

استفاده از تایر های ران فلت هنوز عمومیت پیدا نکرده است بنابراین خرید آنها به جز شهر های بزرگ با مشکل مواجه است.

  • نظرات
شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
افزودن نظر جدید
برگشت به بالا
×
گفتگوی آنلاین در واتساپ
برای شروع گفتگو کلیک کنید.